Více o soutěži Měníme svět k lepšímu na: www.komensky2020.cz
Charakteristika projektového dne
J. A. K. z minusu na plus
Preventivně vzdělávací program s časovou dotací čtyř vyučovacích hodin.
Cílem je posílit psychickou odolnost žáků a pomoci jim nacházet strategie řešení v obtížných životních situacích, a to na základě Komenského životního příběhu.
Díky zážitkovým aktivitám napomáhá lekce navíc stmelování třídního kolektivu. Jedinečnou aplikací do života je výzva k týmovému Projektu proměny, se kterým se žáci mohou přihlásit do celonárodní soutěže Měníme svět k lepšímu.
V první části se žáci zajímavou a interaktivní formou seznámí s klíčovými životními etapami Jana Amose Komenského. Jeho osobní příběh a zejména jeho schopnost nevzdávat se v náročných životních situacích je pro dnešní mladé lidi inspirativní.
Součástí druhého bloku je zážitková stmelovací hra Labyrint, ve které si žáci prakticky vyzkouší, jaké kroky jsou třeba udělat k tomu, aby ve svých životech mohli měnit minusy na plusy. Na závěr se také dozví o Komenského celoživotní touze po proměně lidstva, která není možná bez proměny jednotlivce.
Cílová skupina: 6.–9. ročník ZŠ a 1.–3. ročník SŠ
Vyjádření odborného garanta prof. PhDr. Jana Hábla, Ph.D.:
„Projekt Komenský – příběh lidskosti skýtá jedinečnou příležitost aktivně se zapojit do „nápravy věcí lidských“, jak o tom mluvil J. A. Komenský. Hlavní předností projektu je, že u příležitosti výročí pouze nepoučuje, ale aktivizuje k činu. „Věci lidské“ nejsou v současné době evidentně v pořádku, některé věci a problémy jsou zcela mimo možnost ovlivnění většiny z nás. Ovšem některé věci jsou v našich možnostech a lze s nimi něco udělat. Smyslem projektu je identifikovat alespoň jednu věc, kterou může jedinec nebo kolektiv ve svém regionu „napravit“, proměnit, změnit k lepšímu.“
Evaluace programu učitelem:
„Díky tomuto projektu mohu v rámci projektového vyučování propojit teorii s praxí, seznámit žáky s Poradou o nápravě věcí lidských a povzbudit je, aby zkusili ve svém okolí něco zlepšit, změnit.“
Mgr. Pavla Chánová, VOŠ sociální a Střední pedagogická škola Prachatice